2006-11-26

Aj, min rygg!

I fredags snubblade jag över nyheten att det finns ett dataspel om presidentval och till min enorma glädje visade det sig vara riktigt bra. Jag vaknade ur min trans runt ett på fredagnatten med värkande rygg, hungrig mage och sprängande blåsa. Sjukt roligt spel!

President Forever + Primaries heter det. Du får välja en kandidat och antingen köra igenom alla primärval, förhoppningsvis vinna nomineringen och sedan ta dig an själva presidentvalet. Jag körde först som Rudy Giuliani och vann utan större problem både nomineringen och valet. Sen fanns den roliga möjlighet att spela 2004 års val där jag tog Colin Powell som i spelet valde att avgå som utrikesminister och istället utmana Bush om den republikanska nomineringen. Det blev en stenhård strid som tillslut visade sig avgöras i South Carolina. Bush vann den ganska tidiga staten med 51-49 och hade jag lyckats ta den hade nomineringen varit min, så nära var det.

I det spel jag håller på med nu är jag Bill Richardson som startade som underdog mot såna som Hillary Clinton. Det visade sig dock att hon drabbades av en del skandaler samtidigt som Al Gore med sitt miljöbudskap lyckades locka fram gräsrötterna. Han plockade hem Iowa och New Hampshire men jag placerade mig ändå bra.

Någon dryg vecka senare var det dags för bla min hemmastat New Mexico och sex andra rätt tunga stater. Jag placerade mig bra i samtliga och vann förutom New Mexico också South Carolina, Gore vann alla andra. Men det var här mitt smarta drag kom in. Fem dagar efter dessa stater kom tunga Michigan och rätt tunga Washington State. Här hade jag långt tidigare kört tv-reklam och kampanjat en hel del så jag hade båda staterna i ett starkt grepp. Jag vann också klart och övertog ledningen över Gore med några delegater.

Pengar var dock ett problem (som inte Gore hade) och att jag kampanjade så mycket att jag kollapsade och var tvungen att vila lite. Jag hade därför inte så mycket möjlighet att kampanja utan fick jobba med fundraising och lita på TV-reklamen. Efter Michigan och Washington kom ett par mindre stater som Gore vann innan vi drabbade samman i Super Tuesday, där bland annat Bill Clinton en gång i tiden kom tillbaka från de döda och tillslut vann nomineringen. Som tur var för mig hade nu Hillary Clinton och några andra hostat upp sig lite och vann några stater här och där. Gore tog hem de flesta men jag dunkade hem jättestaten Kalifornien vilket gjorde att jag låg tätt bakom Gore.

Nu vidtog en stenhård kamp från stat till stat, jag kommer faktiskt inte ihåg alla turer, men tillslut stod jag där som mycket knapp segrare efter ytterligare ett lysande drag (om jag får säga det själv). Barack Obama fick tillslut upp farten och började vinna några stater. Jag satsade allt på ett kort och erbjöd honom att dra sig ur kampen och samtidigt stötta mig, det gjorde han vilket lyfte mig till ledningen och tillslut segern.

Al Gore är nu min vicepresidentkandidat (han verkar gillar det jobbet) och vi möter Mitt Romney och George Pataki i slutbataljen. Spännande va? Jag tycker det i alla fall =)

4 kommentarer:

gudmundson sa...

Är det kul, jag menar, även för oss som inte är helt hundra på hur ett amerikanskt val går till?

Mathias Sundin sa...

Ja, det skulle jag tro. Som alla spel så tar det ju ett litet tag att fatta hur det funkar, men tröskeln är inte speciellt hög.

Om inte annat så blir man bra på amerikansk geografi.

Mathias Sundin sa...

Det finns ett annat också, The Political Machine som också är helt okej, men aningen mer åt underhållning till, inte lika seriöst.

Båda två kostar bara 20 dollar styck, så för det priset är det helt klart värt det.

Ola J Hedin sa...

Det finns minimal teknisk info om spelet på sidan, har du nått att tillägga utöver "kör på XP, helst 512 eller mer i RAM"?